Pravidla

Pokud víte, co je to šifrovačka, čtěte dále. Pokud jste doposud na žádné nebyli, doporučujeme před přečtením pravidel nejdříve prostudovat stránky sifrovacky.cz.

To nejdůležitější:

  • Denní - Start: mezi 9. až 10. hodinou ranní, konec: 22:00.
  • Lineární - Až na případné bonusy pro nápovědy a startovní aktivitu je hra striktně lineární.
  • Městská - Hru zvládnete i v sandálech, těžký terén je vyloučený.
  • Krátké přesuny - Další stanoviště je vždy vzdáleno nejvýše 2 km vzdušnou čarou od předchozího.
  • Mapa - Doporučená mapa jsou mapy.cz, GPS je povolena.
  • Další vybavení - Nic nestandardního není vyžadováno (může být upřesněno v posledních informacích), googlení encyklopedických znalostí a používání šifrovacích softwarů povoleno.
  • Startovné - 50 Kč na osobu, platí se až na startu.
  • SMS systém - Svůj příchod na stanoviště a bonusy v průběhu hry budete stejně jako v prvním ročníku nahlašovat našemu speciálnímu LAMA SMS systému se selským rozumem. Podrobnější info o SMS systému dostanete v posledních informacích před hrou.
  • Bonusy a bodový systém - V rámci hry je možné vyřešením bonusových šifer či pozorným hledáním v šifrách a na trase (mějte oči otevřené) získat hesla. Pokud si myslíte, že jste některé z těchto hesel objevili, pošlete do SMS systému heslo, na které jste přišli. Systém vám na tuto zprávu odpoví, zda je heslo správně, a pokud ano, získáte za každé bonusové heslo 1 bod. Za každý bod, který tým pronesl až do cíle (má jej na kontě v čase odeslání cílové SMSky) bude týmu odečteno 15 minut od jeho času.
  • Nápovědy - Nápovědní systém je něco mezi NaPALMně, Párkem a Krutou (zá)krutou. Na každou šifru je možné vzít si nápovědu a záchranu. Jako nápověda vám přijde SMS s textem, který by vám měl pomoci šifru vyluštit. Jako záchrana přijde tajenka této šifry (a tedy poloha dalšího stanoviště). Za tyto služby platíte body, které jste pracně získali. Počet bodů potřebných k obdržení nápovědy a záchrany je nepřímo úměrný času, který jste na šifře již strávili (podrobnější tabulka dojde v posledních informacích před hrou). Nápovědy ani záchrany nikdy nechodí automaticky, vždy se o ně musíte přihlásit. Systém není automatizovaný a tedy obsahuje selský rozum. Pokud požádáte o nápovědu minutu předtím, než by vás stála o bod méně, obdržíte ji až po této minutě a bude vás stát o tento bod méně.
  • Pořadí - Oficiální: Čas příchodu do cíle s odečtenými minutami za odeslané bonusy, které byly proneseny do cíle. Semi­oficiální: Nejvyšší dosažené stanoviště, poté jeho čas s odečtenými minutami za odeslané (a nevyužité) bonusy. Tým tedy není nijak penalizován ani nápovědou, ani záchranou, pouze přišel o body, které mohl proměnit v čas.

Vize:

  • Zimoc - Chceme navázat na tradici šifrovaček s míchanými týmy.
  • Těžké šifry - Chceme se vrátit do dob, kdy vyžadovat po účastnících na 13. stanovišti něco šíleného, co žádný tester nevyluštil, byl standard.
  • Dolušťování - Chceme od hráčů, aby šifru poctivě vyluštili ještě před odchodem. Na stanovištích může být vyžadováno jak plné znění tajenky, tak i dotazy kontrolující, zda tým chápe jednotlivé kroky postupu. Při špatné či neúplné odpovědi může hlídač stanoviště nevydat týmu šifru, dokud šifru pořádně nevyluští. Na druhou stranu nepovažujeme scrabblení a podobné postupy za podvádění, čili tým nebude nijak extra penalizován (časovou penalizací, diskvalifikací apod.).

Technické detaily:

  • Kapacita - Hra je určena pro nejvýše 104 hráčů, v případě většího zájmu je rozhodující čas registrace.
  • Tvorba týmů - Částečně randomizovaný algoritmus se pokusí vytvořit týmy tak, aby všechny týmy měly co nejbližší průměrný trueskill a rozptyl trueskillů (jak σ, tak μ), plus aby každý tým měl co nejnižší počet společných účastí členů. Nikdo nebude nalosován s nikým, koho napsal mezi pětici lidí, se kterými jít nechce.
  • Způsob přesunu - Povoleny jsou vlastní nohy, MHD a v případě povodní raft či kanoe.
  • Konec registrace - Bude stanoven. Pokud budete chtít svoji registraci zrušit před tímto termínem, napište nám na michana.sifrovacky@gmail.com. Pokud budete mít někdy po konci registrace před začátkem hry důvodné podezření, že se možná hry z nějakého důvodu nezúčastníte (nemoc, pracovní cesta, cizí svatba, vlastní pohřeb apod.) dejte nám prosím vědět. Mít připravených 2^n různých rozlosování týmů je výrazně menší problém, než vymýšlet úplně nové na startu.
  • Stejně jako v loňském ročníku i letos budeme 3 dny před hrou vyžadovat explicitní potvrzení mailem, že se hry účastníte (v reakci na e-mail s posledními informacemi).